Sağlıklı bir yaşama sahip olmada beslenmenin oldukça önemli etkileri vardır. Doğru şekilde beslenerek sağlığınızı koruyabilirsiniz. Beslenmenin sağlığa etkileri hakkında detaylı bilgilere bu yazımızdan ulaşabilirsiniz.

Beslenmenin Sağlığımıza Etkileri
a) Çok yönlü beslenmeye dikkat etmeliyiz :Bitkisel yiyecek ve içeceklerden bol miktarda hergün alınmalıdır Bunlar sebze, meyve, hububat,patatestir Hazırlanırken az yağ ile hazırlanmalıdır Azda olsa hayvansal ürünlerden de alınmalıdır
Protein ,yağlar, karbonhidratlar, vitaminler ve minareler bütün yiyeceğimiz içeceğimiz besin kaynaklarında değişik oranlarda bulunur Bunun için besin maddelerinin vücuda dengeli olarak alınabilmesi yiyecek ve içeceklerimizin çok çeşit olması ile sağlanır
b) Hububat ürünlerinden müsli,ekmek,öğütülmemiş undan yapılan makarna, priniç, bisküvi ve patates gibi besinlerden yemeye özen göstermeliyiz:
Bu besinlerin uzun bir süre tok tutacağı için kan şekeri düzeyini dengeler, yüksek kollestrolü düşürür,hazmı kolaylaştırırPatatesinde faydası çoktur ama yağlı patates kızartması, cips ya da kroket yerine haşlanarak hazırlanan patates tüketilebilir Püresi de yapılabilir
c) Her gün 5-6 defa meyve ve sebze tüketmeliyiz : Sebze ve meyvelerde bulunan bol miktardaki vitamin ve minareler vücudumuz için çok faydalıdır Her gün çiğ veya haşlanmış sebze ve salata ve 2 porsiyon taze meyve önerilirPosalı gıdalar olduklarından da ayrıca bir önem taşırGünde 600 gram meyve ve sebze yememiz bizler için çok önemlidir
d) Süt ve süt ürünlerinden her gün, haftada bir kez de balık tüketmeliyiz: Süt ve süt ürünlerinin az yağlı olanı tercih edilmeli bol bol tüketilmeli, Her gün az yağlı 250 gram süt ve az yağlı 3 dilim beyaz peynir, haftada bir kez balık ve haftada bir kez en fazla 300-600 gram arası et , haftada en çok 3 yumurta ve etsiz yekler tercih edilir
Fazla tüketilen et, salam, yumurta vücutta purin, tuz ve kolestrol yükselmesine neden olacağı için zararı büyüktür
Süt ve süt ürünleri bol miktarda protein, kalsiyum, potasyum, magnezyum ve daha başka bir çok vitamin içerirler Özellikle kemiklerin taşı olarak kabul edilen kalsiyumun vücuda alınması için bol miktarda tüketmeyizYani 13-15 yaşa arasında çocukların günlük kalsiyum ihtiyacı 1200 mg’dir
e) Gıdalarımızı az yağlı ve yiyeceğimiz yemeklerde az yağ kullanmalıyız:
Yiyeceğimiz sucuk ve salam çeşitlerinde yağsız olanını seçmeliyiz Peynirde yağ oranı ise %45’ kadar olanlar terci edilmelidir
Tereyağ, margarin yerine ekmeğin üzerine hardal yada salça sürülebilir Salam yada peynir yerine ise ,taze domates veya salatalık tercih edilebilir Salata sosları yerine yoğurt kullanılabilir
2 yada 3 porsiyon salataya sadece 1 kaşık bitkisel yağ kullanılmalıdırFazla yağ kullanılmayacak şekilde pişirilmelidirYani yağsız tavada,fırında alimunyum folyeye sararak
Fazla yağlı yediğimizde kan yağlarımızın yükselmesine ve kalp ve damar hastalığına sebep olur Günde en fazla 70-90 gram yağ tüketilmelidir
f) Yiyeceğimiz besinleri doğru hazırlamaya dikkat etmeliyiz : Uzun süre pişirilmesi, pişen yemeklerin tekrar tekrar ısıtılması , yemek yaparken çok su kullanılması besinlerin vitamin ve madensel maddeler açısından kayba uğramasına neden olur Izgara, buğulama veya az su ve az yağla pişirilen yemeklerde vitamin kaybı daha azdır
g) Şekeri ve tuzu mümkün olduğunca az kullanmalıyız : Şeker , çikolata pasta ve gofret gibi tatlı besinlerimizden az miktarda alınmalı ve yedikten hemen sonra dişlerimiz fırçalanmalıdır
Şeker dişlerin çürümesine, fazla kilo almaya neden olduğundan ve yeterli mineral ve vitaminler içermediğinden fazla miktarlarda alınması tavsiye edilmez
Ayrıca şekerli içeceklerden de uzak durulmalıdır Fazla miktarda alınan tuz ise, yüksek tansiyon, gastrit ve l-mide kanserine yol açabileceğinden alınması tavsiye edilmez
Daha çok taze ve az işlenmiş gıdalar yenilmeli; daha az hazır gıdalar (hazır çorbalar, soslar, hazır et ve balık ürünleri ) ve dondurulmuş gıdalar tüketilmelidirZira hazır gıdalar daha fazla tuz içerirler
Sofra tuzu olarak , günde en fazla 5 gram iyotlu tuz kullanılmalıdır
h) Bol sıvı almalıyız : Su maden suyu, şekersiz bitki ve meyve çayları , sulandırılmış meyve suları(konsantre olmayan) ve sebze suları bol miktarda tüketilmelidirKonsantre meyve suları , limonata ve kolalı içeceklerin içilmemesi, ayrıca siyah çay ve yeşil çay, kahve diyet içeceklerin fazla içilmemesi tasfiye edilir
Su vücut ısısını düzelediğinden , özellikle çocuklar , yaşlılar ve spor yapanların bol sıvı almaları ayrıca önemlidir
ı) Yemeklerinizi lezzetli ve besin değeri kaybolmayacak şekilde pişiriniz: Işık, oksijen , ısı ve su gıdalarının besleyici değerini azaltırlar Bu yüzden aşağıda belirtilen kurallara dikkat edilmelidir
.